vedervärdigt

RL-konsult - svinen som misshandlar sina hyresgäster

Kategori: Verkligheten

Under 2,5 års tid (lägenheten i Ängelholm borträknad) har jag kämpat för mina rättigheter som hyresgäst. Kanske rättare sagt; mitt välbefinnande. Efter tidigare erfarenheter från en mögelskadad lägenhet och konstant sjukdom som en dag gav mig halsfluss i centrala Ängelholm, vet jag vad som är rätt eller fel. Det är riktigt illa att de inte tog hand om sina lägenheter i Ängelholm, men i Helsingborg blev det värre. Varför vet jag inte.
 
Det hela börjde med en "slitning" i badkaret som de så fint kallade det. Den "slitningen" visade sig vara ett hål, vilket gjorde att det rann ut mer vatten på golvet i hela badrummet än vad som försvann ner i brunnen. Känslan av att stå i ett 50-tals badrum med foten för hålet medans jag dushade, luktade rätt mycket sunket ghetto. Bara att göra en felanmälan tänkte jag. Ja visst, att de bytade ut badkaret som var fastkaklat i väggen var dom snabba med, men att det sen såg ut såhär när jag kom hem från jobbet, hade jag inte räknat med:
 
 
De hade alltså knackat loss det gamla badkaret och sen bara ställt dit ett nytt. Jag stod bara och gapade. De kan inte mena allvar? Jo, de menade allvar.
 
 
 
Det svarta som syns, är alltså hur det ser ut bakom kaklet och sträcker sig ner till golvet...
 
Varför fixar man inte kaklet? Jag bygger inte badrum själv, men jag fattar tillräckligt för att förstå att det inte får lov att se ut såhär. Jag gjorde ännu en felanmälan och efter ett tag kom fastighetskötaren hem till mig och tittade på eländet. Då säger han såhär: "det får ju inte lov att se ut så, men de kommer inte att göra något åt saken." Ursäkta? Något måste de ju göra? "de kommer nog att erbjuda dig en ny lägenhet." svarade han sen.
Just snyggt. Perfekt sätt att skrämma ut sina hyresgäster för att de vill renovera lägenheten. Aldrig i livet att jag slänger ut 7-8000kr i månaden på en 2:a på Planteringen i Helsingborg...
 
 
Nu vet jag inte riktigt om ni ser vad det är på bilden, men det är i alla fall en av alla myror som började krypa inne i badrummet. (Jag har även filmklipp på detta som jag ska leta fram) Jag såg dessa varje morgon tillsammans med ett gäng silverfiskar som for runder. Det ska även tilläggas att jag bor på tredje våningen... jag menar mest att det kanske är mer vanligt med myror på en bottenvåning...
 
Jag gjorde felanmälan efter felanmälan. Ingen svarade på mina felanmälningar förrän jag fick nog 1,5 år senare och nämde i ännu en felanmälan, att jag tänkte kontakta miljökontoret om de inte åtgärdade saken snarast. Kort därefter fick jag kontakt med VD:n för RL-konsukt, Ronnie Larrson. Han var hemma hos mig och tittade på det och bad så mycket om ursäkt. Jag berättade om alla felamälningar som han först inte ville tro på... jag vidarebefodrade då mailen mellan mig och hon som tog hand om alla felanmälningar och då fick han se att jag har försökt med detta ett tag. Han verkade lite förvånad och visste inte riktigt vad han skulle säga. Jag blev lovad kompensation... men den har jag inte sett röken av ännu, kan jag säga.
 
Under den här perioden har jag betalat full hyra. INGEN som helst erbjudade om att dra ner på hyran. Ingenting. De har struntat i mig fullständigt.
 
Jag blev under en tid av med min bricka till tvättrummet. Det tog några månader innan jag fick en ny. Ingen kompensation för det heller.
 
När renoveringen av badrummet väl drog igång fick jag ingen möjlighet till att kunna duscha eller gå på toaletten någon annanstans. Inte fick jag någon förfrågan heller om jag hade möjlighet till det. Hur kan dom göra så? Jag kunde inte ens bo hemma under tiden av renoveringen...
 
Efter tillräckligt med tjat fick jag till slut efter halva renoveringstiden en nyckel till en tom lägenhet, där jag kunde använda badrummet.
 
Renoveringen tog allt som allt 2 veckor. Något avdrag på hyran fick jag inte den här gången heller.
 
Ronnie lovade mig att jag skulle få tillbaka badkaret som stod i badrummet. Jag har mailat och frågat, mailat och frågat... Jag får olika svar, att han ska höra var det har blivit av, att ett nytt är beställt och han ska höra av sig om det. Mer än ett halvår har gått. Hur svårt är det? Nu är han tydligen sjukskriven. Jag undrar varför?
 
Jag har insett att jag inte kommer få det där bakdaret. Jag har även insett att jag inte tänker betala 5000kr i månaden för den här sunkiga lägenheten. Jag har även insett att RL-konsult är några ordentliga svin och jag har nu sagt upp min lägenhet. Jag la fram som önskemål att jag inte vill betala för uppsägningstiden EFTERSOM jag har blivit lovad kompensation av Ronnie. Kompensationen jag får? De bjuder på EN hyra. EN HYRA? Efter 2,5 års av skit? 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • My Ekholm säger:
    2015-10-19 | 12:21:53

    Helt jävla sjukt hjärtat !

  • Linda säger:
    2015-10-22 | 23:18:48

    Har själv flyttat från deras sunkiga lägenheter i Helsingborg till Ängelholmslägenheterna som nu tillhör Energi teknik. Nu börjar här hända saker :)
    Kram

    Svar: Skönt att slippa misären, eller hur? Hoppas du trivs bättre nu. :-)
    Ronja

Kommentera inlägget här: